Christophe Barratier / Frankrig
Marseille, juli 1905. Sommeren står for døren og den 10-årige Marcel Pagnol tager med sin familie op til deres sommerbolig i Provence. Han glæder sig til at udforske den smukke, vilde natur med sin bedste ven, bondedrengen Lili. Det begynder som en sommer fyldt med barndommens uskyldige eventyr, men da de møder den smukke aristokratiske pige, Isabelle, får en spirende kærlighed sommeren til at udvikle sig i uventede retninger og fylder den med hemmeligheder og løgne for både børnene og de voksne.Skoleprogram - info til lærere
Fag: historie & fransk
Klassetrin: Mellemtrin & Udskoling
Emner: Familie & Normer og identitet
Temaer: Sanserne i biografen, Hvem er jeg? Hvem er du? & Kærlighed til naturen
Se undervisningsmaterialer
Undervisningsmaterialer
BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Min sommer i Provence
Undervisningsmateriale
Dette materiale er udviklet sammen med Institut Francais og her skal I arbejde med at tale om film på fransk. Før visningen lægger vi op til, at I udvider jeres ordforråd om filmgenrer, -produktion og -smag, og efter visningen sætter vi rammerne for jeres efterbehandling af filmen med spørgsmål, skriveøvelse og reenactment. Alt sammen på fransk.
Undervisningsmateriale
I filmens verden kan man rejse i tiden. Til en hæsblæsende flugt under 2. Verdenskrig, en smuk sommerdag i vikingetiden eller en fattig bondefamilie i begyndelsen af 1900-tallet. Dette materiale kan bruges til at lave et forløb omkring BUSTERs film til faget historie. Eleverne arbejder kreativt og struktureret med at lave tidslinjer for deres egen families historie, som de kan bruge til at perspektivere filmoplevelsen. Formålet er at skabet et refleksionsrum, hvor eleverne kan reflekstere over forholdet mellem filmens historiske temaer og deres egen livsverden, familiehistorie og nutid.
Undervisningsmateriale
Familier kommer i alle mulige former, farver og størrelser i BUSTERs program. Filmene konkretiserer det komplekse i at være en familie på mange forskellige måder og er oplagte til at reflektere over familieformer og -roller i klassen. Dette materiale kan bruges til at analysere den film I skal se på festivalen med familien som omdrejningspunkt. Med de forskellige øvelser arbejder I med at udvide familiebegrebet og reflekterer over, hvilke familieformer I selv støder på i film og serier, og hvilke der mangler. I slutter af med en 'familieanalyse' af filmen
Undervisningsmateriale
De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.