Frederikke Aspöck / Danmark
Viften er en film, man ikke glemmer. Det er en vild film om dengang, hvor man tævede løs på hinanden. 1848. Voksne tævede børn. Mænd tævede kvinder. Man tævede sit tyende og danskerne tævede, afstraffede, torturerede og myrdede slaverne i Vestindien. Voldssystemet i de danske slavekolonier i Vestindien beskrives eminent i filmen, hvor de vildeste voldsmænd er så magtfulde, at deres vold sender bølge efter bølge af grusomheder ned gennem hierarkierne med frygtelige konsekvenser. Jesper Groth spiller rollen som Admiral Irminger virkelig godt, men det er Anna Neye, der også står bag idé og manuskript, som virkelig rammer en der i biografmørket i rollen som Anna Heegard. Heegaard tror hun kan gribe og omforme magten i slaveriet, og hun forstår ikke, at hendes skæbne er forseglet af hendes race, lige meget hvor meget hun snor sig og sparker nedad. Raceideologien er temaet i denne spændende film om det slavesystem, som Danmark var en del af i Vestindien i 250 år. BEMÆRK Anbefales til 13+Skoleprogram - info til lærere
Fag: dansk & historie
Klassetrin: Udskoling
Emne: Normer og identitet
Temaer: Nordiske filmfortællinger & Hvem er jeg? Hvem er du?
Se undervisningsmaterialer
Undervisningsmaterialer
BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Viften
Undervisningsmateriale
I filmens verden kan man rejse i tiden. Til en hæsblæsende flugt under 2. Verdenskrig, en smuk sommerdag i vikingetiden eller en fattig bondefamilie i begyndelsen af 1900-tallet. Dette materiale kan bruges til at lave et forløb omkring BUSTERs film til faget historie. Eleverne arbejder kreativt og struktureret med at lave tidslinjer for deres egen families historie, som de kan bruge til at perspektivere filmoplevelsen. Formålet er at skabet et refleksionsrum, hvor eleverne kan reflekstere over forholdet mellem filmens historiske temaer og deres egen livsverden, familiehistorie og nutid.
Undervisningsmateriale
De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.
Undervisningsmateriale
Vil I se filmen med Norden og det nordiske sprog som fokus? Dette materiale kan bruges, når I ser film fra Norge, Sverige, Finland, Island, Førøerne eller Grønland. Brug filmen som anledning til et forløb om de spændende sprog, der tales lige på den anden side af den danske grænse og til at udforske (forskel)ligheder mellem os danskere og vores nordiske naboer, når det gælder kultur, samfund og børne- og ungdomsliv.