Trailer

Alene i en elevator

Kortfilm / ANASTASIA PAPADOPOULOU / Greece
Hvad gør vi, når vi er alene i det offentlige rum? F.eks i en elevator? I stop-motion animationsfilmen her leger instruktøren Anastasia Papadopoulou med fire karakterer og deres adfærd i den tid, de bruger i en elevator alene og sammen med andre. Inspireret og nysgerrig på hverdagens små skift stiller instruktøren skarpt på, hvem vi er hvornår.

Skoleprogram - info til lærere

Fag: dansk
Klassetrin: Mellemtrin & Udskoling
Emne: Normer og identitet
Temaer: Sanserne i biografen & Hvem er jeg? Hvem er du?

Se undervisningsmaterialer

Undervisningsmaterialer

BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Alene i en elevator

Digitale medier: map din klasses forbrug!

Undervisningsmateriale

Dette materiale lægger op til et forløb om klassens forbrug af digitale medier og en fælles refleksion om den rolle, de digitale medier spiller i vores liv – på godt og ondt. Det knytter sig til de film i programmet, hvor digitale medier spiller en frmetrædende rolle i plottet. I vil komme til at mappe jeres egen klasses forbrug, jeres egne interesser online og diskutere, hvordan man kan bevæge sig bevidst og kildekritisk rundt på internettet.

Hvem er jeg? Hvem er du? – Normer og identitet

Undervisningsmateriale

De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.

Log ind

Opret bruger

Opret en gratis profil for at få adgang til at købe billetter til skoleprogrammet, samt have mulighed for at kunne lave dine egen udvælgelse af favoritfilm.