Uro

Frédérick Neegan Trudel / Canada / 77min
Den stærke debutfilm af den fransktalende filminstruktør Neegan Sioui fra Canada fortæller historien om 13-årige Emily og hendes forhold til sin kaotiske mor. Efter en voldsom konflikt ender Emily på et børnehjem, og hun vil koste hvad det vil hjem igen. Hun deler værelse med den smukke, ældre og rebelske Ariel, som bliver som en søster for hende. Ariels ven skaffer hende en guitar og gennem musikken finder Emily noget, der ligner en redningsplanke fra et liv præget af svigt. Filmen er spændende at se, hvis man gerne vil vide mere om den fransktalende del af Canada og er god til at diskutere forskellige familieformer og det at være udsat. Egner sig bedst til børn over 13 år.

Skoleprogram

Fag: samfundsfag & fransk
Klassetrin: Udskoling
Emner: Familie & Normer og identitet
Tema: En sang for friheden

Undervisningsmaterialer

BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Uro

Lær at tale om film på fransk

Undervisningsmateriale

Dette materiale er udviklet sammen med Institut Francais og her skal I arbejde med at tale om film på fransk. Før visningen lægger vi op til, at I udvider jeres ordforråd om filmgenrer, -produktion og -smag, og efter visningen sætter vi rammerne for jeres efterbehandling af filmen med spørgsmål, skriveøvelse og reenactment. Alt sammen på fransk.

Ungdomsfilm og -serier: kan du spejle dig?

Undervisningsmateriale

Nu er det eleverne selv, der er eksperter! Materialet her handler om ungdomsfilm og -serier som genre og I arbejder med begreber som 'målgruppe', 'spejling' og 'repræsentation'. Eleverne trækker på deres eget forbrug af ungdomsfilm- og serier, og skal efter visningen arbejde med at vurdere filmen som målgruppe, skrive videre på handlingen og diskutere, om de selv mangler karakterer at spejle sig i.

Familien på film

Undervisningsmateriale

Familier kommer i alle mulige former, farver og størrelser i BUSTERs program. Filmene konkretiserer det komplekse i at være en familie på mange forskellige måder og er oplagte til at reflektere over familieformer og -roller i klassen. Dette materiale kan bruges til at analysere den film I skal se på festivalen med familien som omdrejningspunkt. Med de forskellige øvelser arbejder I med at udvide familiebegrebet og reflekterer over, hvilke familieformer I selv støder på i film og serier, og hvilke der mangler. I slutter af med en 'familieanalyse' af filmen

Normer og identitet

Undervisningsmateriale

De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.