Fragile

Emma Benestan / Frankrig / 100min
Drenge danser ikke. Eller gør de? Filminstruktør Emma Benestans romantiske komedie er nomineret til BUSTER-prisen for bedste film i 2022. Romantiske Az planlægger at fri til sin skuespillerkæreste Jess, men ender i stedet med en akavet østersservering og en ordentlig omgang hjertesorg. Heldigvis står vennerne fra den østersfarm, hvor han arbejder, klar til at muntre ham op. Især Lila hjælper ham med at blive en uimodståelig danser til ekskærestens sommerfest, men intet går som planlagt, og Az' kærlighed vokser ad helt andre veje, end han havde forestillet sig. En sommerfilm fyldt med sol, dans, sprød fransk dialog, og karakterer som funkler af skrøbelighed og styrke.

Skoleprogram

Fag: dansk, samfundsfag & fransk
Klassetrin: Mellemtrin & Udskoling
Emner: Familie & Normer og identitet
Tema: Sanserne i biografen

Undervisningsmaterialer

BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Fragile

Lær at tale om film på fransk

Undervisningsmateriale

Dette materiale er udviklet sammen med Institut Francais og her skal I arbejde med at tale om film på fransk. Før visningen lægger vi op til, at I udvider jeres ordforråd om filmgenrer, -produktion og -smag, og efter visningen sætter vi rammerne for jeres efterbehandling af filmen med spørgsmål, skriveøvelse og reenactment. Alt sammen på fransk.

Ungdomsfilm og -serier: kan du spejle dig?

Undervisningsmateriale

Nu er det eleverne selv, der er eksperter! Materialet her handler om ungdomsfilm og -serier som genre og I arbejder med begreber som 'målgruppe', 'spejling' og 'repræsentation'. Eleverne trækker på deres eget forbrug af ungdomsfilm- og serier, og skal efter visningen arbejde med at vurdere filmen som målgruppe, skrive videre på handlingen og diskutere, om de selv mangler karakterer at spejle sig i.

Normer og identitet

Undervisningsmateriale

De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.