Blue girl – fodboldbanen i bjergene

Keivan Majidi / Iran & Kurdistan / 85min
Kom på besøg i en kurdisk landsby omkranset af Kurdistans høje bjerge, hvor indbyggerne har stenhuse, æsler og en KÆMPE passion for fodbold! 11-årige Hima fortæller os historien om sin landsby og alle sine venner, der hele tiden spiller fodbold men ingen bane har. Børnene beslutter sig for at bygge deres egen fodboldbane et hemmeligt sted. Men det er sin sag at bygge en 110 x 75 meter sportsplads højt oppe på et bjerg fyldt med store sten under en bagende sol. Heldigvis har de tålmodighed til at slæbe vand, sten og jord op og ned ad smalle klippestier, og filmen bidrager til arbejdet med forfriskende musik. Et mageløst og helt anderledes sportseventyr i en verden, hvor piger ikke må spille fodbold og ikke engang må gå til kamp på stadion som publikum. Den iranske filminstruktør Keivan Majidi har lavet filmen sammen med børnene, som selv fortæller deres fodboldbanehistorie.

Skoleprogram

Fag: dansk & samfundsfag
Klassetrin: Mellemtrin & Udskoling
Emne: Normer og identitet
Tema: En sang for friheden

Undervisningsmaterialer

BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Blue girl – fodboldbanen i bjergene

Normer og identitet

Undervisningsmateriale

De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.

Eventyrets byggesten

Undervisningsmateriale

Lær eventyrets basale regler at kende gennem sjove og kreative øvelser, der sætter hele klassen i gang med at fortælle og finde på. Før visningen arbejder I med eventyrets karakterer og grundstruktur (hjemme-ude-hjem), og efter visningen samler I op med en sanseøvelse, genkendelse af genretræk og morale samt en anmeldelse. Vi anbefaler både dette materiale til film, der kan kategoriseres som klassiske eventyr og film som trækker på (eller måske endda bryder med) de basale genretræk for eventyret.