Victoria Fiore / Storbritannien & Italien / 85min
En svimlende rundtur i de gyder, man ikke besøger på sommerferien i Italien. Entoni er 10 år gammel og lever hver dag, som var det hans sidste. Sådan har man nemlig gjort i flere generationer i hans familie, og sådan gør man i det spanske kvarter i Napoli, hvor han bor. Her hænger han ud på gaden hver dag med sin bedste ven Dylan, kører scooter, sætter ild til ting og samler piger op. Imens står hans bedstemor, Dora, med en smøg i munden på sin altan og betragter sit barnebarn med bekymring. Hun er tidligere kriminel og bange for, at han er ved at kopiere det mønster, hun startede, og som har ført Entonis far i fængsel. Og da en ny italiensk lov gør det muligt at tvangsfjerne børn, hvis de eller deres forældre er en del af organiseret kriminalitet, bliver hendes bekymring pludselig ekstra relevant. Der er en rasende energi i Victoria Fiores enestående og stilsikre debutfilm, som følger Entoni og hans familie over fire år og altid er på pletten, hver gang, der sker noget – og det gør der konstant. Men er Entoni på forhånd dømt til at gentage arven fra sin kriminelle familie? Forbered jer på en langsom, drømmende og impressionistisk film om en barndom på vippen mellem familiens kriminalitet og en anden fremtid.Skoleprogram - info til lærere
Fag: dansk & samfundsfag
Klassetrin: Udskoling
Emner: Familie & Normer og identitet
Tema: En sang for friheden
Se undervisningsmaterialer
Undervisningsmaterialer
BUSTER tilbyder en række gratis undervisningsmaterialer, som I kan bruge i forbindelse med jeres filmvisning. Materialet handler ikke om den enkelte film, I skal se, men lægger op til et tematisk eller fagligt forløb, som I kan integrere filmoplevelsen i. Tænk det som et fagligt eller tematisk sæt briller, som I sammen ser filmen igennem og som giver jer nogle særlige opmærksomhedspunkter for biografoplevelsen. Nedenstående materialer er anbefalet til denne film: Nascondino – gemmeleg i Napolis gader
Undervisningsmateriale
Familier kommer i alle mulige former, farver og størrelser i BUSTERs program. Filmene konkretiserer det komplekse i at være en familie på mange forskellige måder og er oplagte til at reflektere over familieformer og -roller i klassen. Dette materiale kan bruges til at analysere den film I skal se på festivalen med familien som omdrejningspunkt. Med de forskellige øvelser arbejder I med at udvide familiebegrebet og reflekterer over, hvilke familieformer I selv støder på i film og serier, og hvilke der mangler. I slutter af med en 'familieanalyse' af filmen
Undervisningsmateriale
De sociale fællesskaber er en del af vores identitetsdannelse, som enten inspirerer os til at finde os selv, eller får os til at føle os mindre værd. Vores identitet bliver sammenstrikket af alt fra køn, ophav, social klasse, hudfarve, fritidsinteresser og ikke mindst, de miljøer vi færdes i. Dette materiale kan bruges til de af BUSTERs film, som handler om identitet og normer. Børne- og ungdomsfilmens typiske opbygning omkring centrale karakterers tidlige identitetsdannelse i forskellige miljøer gør dem oplagte til at arbejde med spørgsmål om identitet, sociale normer og repræsentation. Materialet lægger op til inspirerende snakke med eleverne om, hvad identitet er, og hvornår normer for, hvordan vi skal opføre os og se ud, kan være skadelige for os. Med cases, kreative øvelser og refleksionsoplæg bliver I klædt på til at spotte fordomme og normer i filmen og se nuanceret på karakterne ud fra identitetsbegrebet.