Login

X

Hvis du tidligere har købt billetter uden at oprette en profil, kan du bede om et nyt password for at logge ind.

Opret konto

BUSTERs Børnemediekonference 2024

Mød holdene bag et udvalg af tidens største nordiske og internationale succeser inden for film, medier og tv til børn og unge og bliv klogere på målgruppen baseret på den seneste forskning i Bremen Teater 1. oktober fra 10:00 - 16:00. 

BUSTERs Børnemediekonference er bygget op af korte, underholdende sessions, der veksler mellem ny research, data og konkrete eksempler fra instruktører, producenter, distributører og marketing teams. I år sætter vi fokus på et aktuelt tema under overskriften DET STORE IP CIRKUS. 

En konferencebillet koster 600 kr. (ex moms, inkl gebyr) og 300 kr. (ex moms, inkl gebyr) for studerende.

 

Enkeltstående nationale filmtitler klarer sig ikke længere alene i det enorme tilbud af medieindhold til børn og unge. Vejen fra manuskriptforfatterens tastatur til massive billetsalg i biograferne er i forandring. En af de nye fremgangsmåder er den såkaldte IP – at benytte de samlede rettigheder til alle aspekter af sit unikke indhold; spil, bog, legetøj,manus, film, tv-serie, musik, koncert, event, teater, udstilling, podcast, tøj eller slik. 

BUSTER stiller skarpt på IPén og den øgede internationalisering af indhold til børn og unge til årets konference. Mød professionelle inden for film og medier til børn og unge, der deler  indsigter og erfaringer i arbejdet med IP’er – så du er bedre klædt på til at skabe og markedsføre din unikke IP. 

Program: 

 

09.00: DØRE ÅBNER – MORGENMAD OG KAFFE 

10.00: MARIELLA HARPELUNDE JENSEN, PROGRAMCHEF FOR BUSTER FILMFESTIVAL, BYDER VELKOMMEN 

10.10:DA MUMBO JUMBO BLEV KÆMPESTOR
Samarbejdet om Jakob Martins Strids tegnede univers og dets karakterer har fået endnu en afstikker. ‘Den fantastiske bus’ har vundet både publikums og anmeldernes hjerter med mere end 50.000 solgte bøger i Danmark alene. Nu er A. Film i gang med en animationsfilm baseret på historien om dengang “Da Mumbo Jumbo blev kæmpestor’. Men hvordan er samarbejdet mellem animationsinstruktør Karsten Kiilerich, filmproducer Anders Mastrup, forfatter Jakob Martin Strid og forlagsredaktør Lotte Hjortshøj egentlig? Hvordan håndterer man en historie, der foregår i russiske Sibirien, hvor historiens klimaks er forbundet til atomsprænghoveder? Hvordan formes og opdateres fortællingens elementer til sit publikum? Kom helt tæt på processerne.

10.30: MEDIERÅDETS UNDERSØGELSE AF BØRNS SPILVANER – VEN ELLER FJENDE?
Medierådet for Børn og Unge, DR og DFI står bag en ny undersøgelse, der afdækker danske børn og unges spilvaner. Tidsforbrug er den største årsag til uenighed mellem børn og forældre, men kan vi finde et fælles fodslag og en måde at omfavne de muligheder, som gaming bringer til indhold til børn? Advokat og rådgiver Miriam Michaelsen præsenterer rapporten og viser, at alle, der er interesserede i indhold til det unge publikum, skal tage spilvaner alvorligt. Hvad skal vi være bekymrede for, og hvad skal vi kæmpe for?

10.50: BBC OG ROBLOX – ET PUBLIC SERVICE MEDIE KASTER SIG UD I GAMING
BBC er gået ind i Roblox’ verden. Deres nyligt udgivne Wonder Chase kommer til at indeholde nogle af BBC’s største shows og mest berømte ansigter, herunder Gary Lineaker fra ‘Match of the Day’, Louis Theroux og den seneste version af Doctor Who. Hvad var deres motivation for at starte et projekt i Roblox? Hvordan har oplevelsen været? Mød Senior Content Producer for BBC Mark O’Hanlon, der arbejder med børnespil og interaktivt indhold, og hans kollega Harvey Day. Sammen arbejder de både med børnepublikummet (0-12) og det unge publikum (13+). Har de været i stand til at tiltrække det flygtige publikum i disse aldersgrupper? Hør om deres spileventyr, se nogle kendte ansigter, og bliv klogere på, hvordan public service, IP’er og det at skabe sit eget spilunivers passer sammen.

11.10: KAFFEPAUSE 

11.30: PUBLIKUM, PUBLIKUM: SANNE JUNCKER PEDERSEN FORTÆLLER OM PUBLIKUMSUDVIKLING PÅ DFI
Hvordan fanger vi publikums interesse, når der er så meget indhold at vælge imellem? Hvordan kan vi registrere og dele data for bedre at forstå, hvad vores publikum vil have? Hvorfor er det vigtigt? Sanne Juncker Pedersen (redaktør for publikumsudvikling, DFI) stod i spidsen for initiativet »Tættere på publikum«, der blev lanceret af Det Danske Filminstitut tilbage i 2020. Hun har i løbet af de sidste fire år arbejdet tæt sammen med den danske filmbranche og nye partnere for at skabe innovation og fremskridt inden for publikumsundersøgelser og publikumsbevidsthed i udviklingsfasen og præproduktionen. Oplev hendes innovative metoder inden for publikumsudvikling, hvorfor det er vigtigt, og hvordan man integrerer det i udviklingsprocessen.

11.50: HVAD FÅR BØRN TIL AT GRINE?
Norske Qvisten Animation har haft stor succes i biograferne med deres “party film” ‘De tre Bukke Bruse i Badeland’, som er baseret på en mesterlig genfortolkning af det klassiske eventyr, som i bogversion solgte 100.000+ bøger alene i Norge.Og bogserien ‘Ræv og Hare’ er nu også udkommet som film i 2024 instrueret af Mascha Halberstadt. Begge film dyrker elementer, der appellerer rent til tweens (7-11 år). Hvordan har de to filminstruktører arbejdet med målgruppen og publikum for øje i deres adaption af bogforlægget? Mød Masha og William Ashurst til en samtale om at arbejde med IPer målrettet specifik målgruppe.

12.20: JOHANNA KOLJONEN PRÆSENTERER DEN ÅRLIGE NOJSE-RAPPORT OG GØR STATUS OVER DEN NORDISKE BØRNEFILMBRANCHE
I oktober 2023 mødtes filmfolk fra seks nordiske lande og regioner i København for at diskutere og dele deres tanker, resultater og erfaringer og for at besvare vigtige spørgsmål som: Hvad er status for filmproduktion for børn og unge i Norden? Hvordan påvirker streamers og finansieringskrisen børnefilmindustrien? Er de historisk roste støtteordninger i Norden stadig stærke? I forlængelse af denne session præsenterer Johanna Koljonen, forfatter til Göteborg Filmfestivals årlige Nostradamus-rapport, sin NoJSe-rapport 2024 om pleje af nordisk børnefilm i et skiftende medielandskab.

12.40: FROKOSTPAUSE

13.30: DAVID BRORSON FICH – INDSIGTER FRA EN IP-MESTER
Udviklingsproducent og innovationsredaktør David Brorson Fich fra DR DRAMA har hænderne dybt nede i mange former for indhold, når DR’s julekalender ‘Tidsrejsen’ fra 2014 får nyt liv. I revitaliseringen af en klassisk julekalender arbejder David med flere forskellige typer indhold: TV, legetøj, bøger, spil. Hvordan forvandles et traditionelt julekalenderformat med et originalt manuskript af en af Danmarks mest talentfulde manuskriptforfattere og instruktører, Poul Berg, til en moderne IP? Og hvorfor er det vigtigt? Hvordan organiserer man processen fra originalt, selvstændigt indhold til I.P.? Der er virkelig meget at sætte sig ind i. Kom og hør David dele alle sine hemmeligheder.

13.50: GURLIG GRIS OG DET STORE BRAND IP
Trafalgar Releasing er vant til at skabe globale fan-øjeblikke i biograferne for musikere som Beyonce, Taylor Swift og Coldplay. Hvordan oversætter man den type øjeblikke af forbindelse mellem stjerne og publikum til det store børnebrand Gurli Gris? Hvordan var det at arbejde med alle de forskellige partnere, fra biografer og lokale tv-stationer til dubbere og detailhandel? Hvordan skaber man en helt særlig filmoplevelse for det yngre publikum (og deres forældre)? Neža Kovačič, som stod i spidsen for projektet ‘Peppa’s Cinema Party’ på Trafalgar, fortæller om sine erfaringer med at producere et nyt biografevent, der havde til formål at få børn i biografen for første gang. Vi hører, hvad der virkede, hvad der ikke virkede, og hvorfor de ser frem til at arbejde med flere børne-IP’er i fremtiden.

14.10: STINE LIV JOHANSEN TALER OM MEDIER, REPRÆSENTATION OG FÆLLESSKABER FOR BØRN OG UNGE MED HANDICAP
Stine Liv Johansen er lektor i børnemedier ved Aarhus Universitet. Hendes forskning fokuserer på, hvordan digitale og mobile teknologier bruges som kommunikative værktøjer, der overskrider sociale og rumlige sfærer i børn og unges liv. I krydsfeltet mellem medier og handicap vil denne øjenåbnende session se på repræsentation og deltagelse for børn med handicap med udgangspunkt i casen YouTube-kanalen ‘Spor23’.  Det kommer bl.a. til at handle om den magt og det potentiale, de nye medier kan have for unge menneskers fællesskaber.

14.30: TÆNKEPAUSE

14.50: RONJA RØVERDATTER – EN 50 ÅR GAMMEL BOG BLIVER TIL den DYRESTE NORDISKE TV-SERIEPRODUKTION TIL BØRN OG UNGE NOGENSINDE
Rettighedshaverne bag Astrid Lindgren Company ved alt om at administrere og beskytte den vigtige nordiske børnebogsforfatter. Mød manuskriptforfatteren bag den populære Netflix-serie, Hans Rosenfeldt, til en samtale om at løfte Lindgrens røverunivers ind i et nyt internationalt årtusinde. Hvordan orkestrerer man kriminelle røverbanditter, nye sideplots og behov for øget diversitet i en af de store nordiske børnelitteraturklassikere – og bevarer ånden i værket? På scenen får han selskab af Head of Content, Film, TV & Music fra the Astrid Lindgren Company og barnebarn til Astris Lindgren, Johan Palmberg. 

15.20: JOHANNA KOLJONEN I SAMTALE MED SANNE JUNCKER PEDERSEN
Efter præsentationen af NoJSe-rapporten og DFI’s Audience Development Scheme interviewer Johanna Koljonen, forfatter til NoJSe- og Nostradamus-rapporten, Sanne Juncker Pedersen om konsekvenserne for børnemedier. Hvordan tilpasser Det Danske Filminstitut deres publikumsudviklingspraksis for at engagere det unge publikum? Hvad gør de for at følge med tiden, og hvordan imødekommer de udfordringerne med international streaming og mætning af indholdsmarkedet? Hvad er DFI’s strategi fremadrettet i lyset af de resultater og fremtidige retninger for børnemedielandskabet, der er fremhævet i Johannas rapporter? Hvad gør vi, hvis de unge holder op med at se nordiske film?

15.40: AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER 

16.00-17.00: DRINKS I KOLME BAR

18.30: NETVÆRKSMIDDAG (kræver selvstændig tilmelding)

Konference 1. oktober fra 10:00 - 16:00

Konferencen er en unik mulighed for at netværke med ligesindede fagfolk, opbygge meningsfulde forbindelser og udveksle ideer med førende personer i børnemedieindustrien. Du vil få uvurderlig viden og inspiration til at drive udviklingen af indhold til børn og unge fremad. En konferencebillet koster 600 kr. (ex moms, inkl gebyr) og 300 kr. (ex moms, inkl gebyr) for studerende.

Højdepunkter fra BUSTERs filmprogram 2024

<

>